Gå til hovedindhold
Demens

Aldrig væk igen

Efter at Solveig Hjorthøj fik diagnosen Alzheimer, søgte hun og hendes mand, Preben Damgaard Sørensen, hurtigt hjælp på DokkX. Her fandt de et hjælpemiddel, der giver dem tryghed i hverdagen og sikrer, at de ikke længere skal bekymre sig, hvis Solveig ikke kan finde hjem.

Indhold

    Tekst og foto: Ane Locht

    Anden gang, Solveig blev væk og ikke dukkede op til en aftale, vidste Preben godt, at der var noget galt. Han og Solveig havde indtil da tolket hendes hukommelses- og orienteringsproblemer som PTSD forårsaget af Prebens livstruende sygdom under Corona-epidemien.

    Med hjælp fra en psykolog kom parret ud af Corona-tiden med sjælen i behold, men der var fortsat nogle ting i hverdagen, der ikke helt var, som de skulle være, syntes Preben. Han havde mistanke om demens, og for få måneder siden fik Solveig diagnosen Alzheimer.

    Preben, der med egne ord altid har været lidt af en teknologinørd, var ikke i tvivl om, at næste skridt var et besøg på DokkX, som de kendte til i forvejen. Preben håbede at finde en teknologisk løsning til at afværge faren, hvis Solveig skulle blive væk; han ville være sikker på altid at kunne finde hende igen.

    Forstod vores behov

    “På DokkX mødte vi et par unge mennesker, som forstod vores behov, og vi fik rigtig god hjælp og vejledning,” fortæller Preben.

    “De to unge kvinder vidste, i hvilken retning vi skulle, og selv om de ikke havde et ur med GPS i den nuværende udstilling, så fandt de hurtigt forskellige muligheder på nettet. Vi fik med deres hjælp pejlet os ind på et ur, der matcher vores behov.”

    Efter mødet på DokkX fik Solveig bevilliget et lokaliseringssystem udformet som et ur, der er meget betjeningsvenligt og udviklet til demensramte. Én uge senere havde de uret. 

    Solveig og Preben ønsker at leve et aktivt liv, så længe Solveigs sygdom tillader det. For nylig har de sammen med ligesindede engageret sig i at etablere en ny demenscafé i Aarhus.

    Giver tryghed

    Til uret er knyttet en app, som Preben har på sin smartphone. På den måde kan han altid se, hvor Solveig opholder sig. Han kan for eksempel sikre sig, at hun når frem, når hun skal på sit ugentlige kunstkursus ikke langt fra hjemmet. Han kan også lokalisere hende via appen, hvis han synes, hun tager lidt lang tid om at komme hjem igen.

    For Solveig er det trygt og rart, at Preben holder øje med hende. Hvis uheldet er ude, kan Preben ringe op til Solveig via sin egen telefon og hendes ur, da uret har et mobilnummer tilknyttet. Det betyder, at han kan berolige hende, hvis hun er faret vild.

    Hvis han er ude at lede efter hende, kan han aktivere en høj alarm på Solveigs ur, så han kan finde hende, endda i mørke.

    Nysgerrig på teknologi

    På DokkX vejleder de faglige medarbejdere om hjælpemidler og teknologier, der matcher ens behov. Nogle af teknologierne kan man få bevilliget gennem kommunen, andre betaler selv.

    “Vi kommer en del på biblioteket i forvejen, så for os er det nemt, at DokkX ligger i samme bygning. Det er altid sjovt at se, hvad der er. Man kommer ind og lader sig friste af det, man ser i udstillingen,” siger Preben.

    Hvis der bliver behov for flere teknologiske løsninger i fremtiden, vil Solveig og Preben ikke lade en eventuel udgift stoppe sig.

    “Vi, der har råd, kan godt selv betale. Jeg synes grundlæggende, at vi skal tage os af de svageste, så alle kan få mulighederne for at bruge teknologierne. I det omfang, der er råd, kan vi andre få. Og vi vil da også være villige til at betale selv, hvis det viser sig nødvendigt,” siger Preben.

    “Det helt essentielle er den kvalificerede vejledning, man kan få hos DokkX. Her får man at vide, om det er noget, man kan bruge eller ej. Det er det vigtigste for os.”

    Sidst opdateret: 9. december 2024