På VR-tur i føtex
På Bøgeskovgård Aktivitetscenter kan voksne aarhusianere med handicap få en virtual reality (VR) rundvisning i virksomheder som føtex. Formålet er at afklare om et praktikforløb, der senere kan føre til job, kan være noget for dem.
Tekst og foto: Anja Ziegler
Bøgeskovgård Aktivitetscenter er for voksne aarhusianere, der har udviklingshæmning i forskellige grader.
Her arbejder medarbejderne med at motivere aarhusianere til at komme i virksomhedspraktik og eventuelt i job bagefter. Som en del af arbejdet afprøver de i en periode, om VR kan bidrage til at styrke borgernes arbejdsevne og mestringspotentiale.
Med VR-brillerne på kan de se en film, der viser forskellige arbejdsopgaver, man kan løse i fx føtex eller Plantorama.
I trygge rammer
De borgere, der kommer på Bøgeskovgård Aktivitetscenter, er førtidspensionerede og har nedsatte kognitive evner.
“De fleste har aldrig været ude på en arbejdsplads. Hvis man spørger dem, om de fx kan have lyst til at arbejde i føtex, har mange af dem svært ved at se det for sig,” siger Per Sørensen, leder af aktivitetscentret.
Mai Christensen arbejder på Bøgeskovgård, og hun bruger VR-brillerne som et led i at motivere borgerne til at komme i praktik. Hun oplever, at borgerne er glade for at komme på Bøgeskovgård Aktivitetscenter:
“De kan lide at være i beskæftigelse her, i trygge rammer, og mener ikke, de skal andet.”
Med VR-indsatsen kan hun og hendes kolleger give en virkelighedsnær oplevelse af at være ude på arbejdspladsen, i trygge rammer.
“Vi kan næsten fysisk vise borgerne, hvordan det vil være at arbejde i en virksomhed, i en tryg kontekst,” siger Per Sørensen.
VR-brillerne kan hjælpe med at gøre det ukendte kendt og derved mere trygt.
“Efter at have prøvet VR-brillerne har flere borgere udtrykt, at de vil ud og arbejde i et skånejob i føtex,” siger Naim Messell Shoja, der leder projektet med VR-brillerne i Aarhus Kommune.
Om projektet
VR-projektet blev gennemført på Bøgeskovgård Aktivitetscenter og Idrætscenter Aarhus, som er to kommunale tilbud til voksne aarhusianere med udviklingshæmning.
Projektet blev finansieret af midler fra Aarhus Kommunes Investeringspulje til at afprøve velfærdsteknologi.
Projektet har arbejdet tæt sammen med føtex i Holme, Plantorama i Tilst og Take a Walk om at producere VR-film, der viser eksempler på arbejdsopgaver i føtex og Plantorama.
Beskæftigelse giver stolthed
Selvom det er en svær målgruppe at få i job, så bruger medarbejderne gerne tid på at motivere borgerne. De ser nemlig, at de borgere, der kommer i beskæftigelse, bliver stolte over at kunne arbejde ude.
“De oplever, at de har en værdi i samfundet, og at de bidrager. Mange borgere kan rigtig mange ting i den rette kontekst,” siger Per Sørensen.
Naim Messell Shoja supplerer:
“Det gavner også virksomhedernes sociale profil, og deres medarbejdere bliver stolte over at være på en rummelig arbejdsplads. Når det lykkes, får borgerne også ros for deres stabilitet, loyalitet og engagement.”
Mikkel Vestergaard er 37 år og er kommet på Bøgeskovgård i mange år. Han har gennem VR-brillerne set, hvordan man sætter varer op i føtex og komprimerer pap i en pappresser. Det har givet ham mod på at prøve en praktikplads i føtex.
Han syntes, det var sjovt at prøve VR, fordi han kunne se hele vejen rundt. På spørgsmålet om, hvad han fik lyst til, svarer han: “Jeg gad godt presse pap.”
Flere muligheder med VR
Bøgeskovgård Aktivitetscenter er ikke færdig med at afprøve VR-potentialet endnu, men indtil videre har det vist, at VR kan inspirere borgerne til at ville tage ud på et virksomhedsbesøg sammen med medarbejdere fra aktivitetscentret.
VR kan også være nyttigt til at forberede en borger på jobbet, efter der er indgået en aftale om virksomhedspraktik:
“Forberedelsen kunne fx være, at en kontaktperson gennemgår optagelserne med borgeren mere detaljeret og støtter borgeren i at blive mere tryg ved at starte op i virksomheden,” siger Naim Messell Shoja.
Der er stor stemning for at arbejde videre med VR, også når projektet er slut.
“Projektet har givet os viden om at bruge selve produktet og sætte det sammen med vores faglige pædagogiske tilgang,” siger Naim Messell Shoja.
“Og det har vist, at der er potentiale for at bruge VR til at arbejde med læring og mestring for borgere med handicap. Vi kan bruge det i vores socialpædagogiske arbejde med social træning som fx bustræning.”